Oversluiten lening blijkt problematisch ondanks nieuwe gedragscode

Per eind december heeft de Vereniging van Financieringsmaatschappijen Nederland (VFN) een nieuwe gedragscode in het leven geroepen. Dit zou het oversluiten van leningen met hoge rentes makkelijker maken, echter komen consumenten maar moeilijk af van de zogenaamde wurglening.

Oversluiten lening blijkt nog altijd problematisch voor consumenten met een wurglening
Oversluiten lening blijkt nog altijd problematisch voor consumenten met een wurglening

De nieuwe gedragscode van de VFN had een kans moeten zijn voor honderdduizenden consumenten met een te dure lening. Echter blijkt dat veel consumenten in de zogenaamde wurgleningen blijven hangen. Lening aanbieders kunnen namelijk klanten alsnog weigeren op basis van bijvoorbeeld een registratie bij Bureau Krediet Registratie (BKR). Oud-klanten van de DSB Bank en consumenten bij andere lening aanbieders, die niet of veel minder in de markt zijn, blijven gevangen in torenhoge leningen.

Guido Kersten van lening aanbieder Freo zegt hierover het volgende: “Dit is goed nieuws voor consumenten die geen achterstanden hebben. Toch zullen kredietverstrekkers scherp blijven en sommigen weigeren.” Uiteindelijk zal de nieuwe gedragscode volgens Kersten enkele procenten rente per maand moeten schelen. Bert Reitsma van de VFN is ook redelijk optimistisch over de nieuwe gedragscode: “In de afgelopen jaren zijn de inkomenseisen voor leningen steeds strenger geworden, maar die hoeven dus niet gehanteerd te worden bij het oversluiten. Individuele partijen zijn nog steeds niet verplicht om iemand een lening aan te bieden. De mogelijkheden voor consumenten zijn wel iets ruimer geworden.”

De stichting Platfrom Aandelen Lease (PAL) denkt echter dat de nieuwe gedragscode weinig te weeg brengt voor slachtoffers van de DSB Bank. “Ze zitten vast in ingewikkelde constructies en financiële problemen. Geen bank wil dat overnemen”, aldus een woordvoerder.

Consumenten zullen vooral kritisch moeten blijven bij het afsluiten van een lening, stelt Kersten van Freo. “Soms is een persoonlijke lening goedkoper dan een doorlopend krediet. Bovendien worden soms de eerste maanden actietarieven aangeboden die later flink kunnen oplopen. Daar moet je scherp op blijven.” Let dus bij het vergelijken niet alleen op de rente, maar ook op de voorwaarden. Het moet nog maar blijken of de nieuwe gedragscode daadwerkelijk een kans is voor consumenten die gevangen zitten in wurgleningen.

Gepubliceerd op 26 januari 2012 om 14:25 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren