Waarschuwing "Let op, geld lenen kost geld" is een succes

De waarschuwing "Let op! Geld lenen kost geld" is een succes, na een half jaar kent bijna iedere consument deze waarschuwingszin en geeft bijna driekwart aan dat ze nadenken over nadelige gevolgen bij het lenen van geld.

Steeds meer consumenten begrijpen het; geld lenen kost geld.
Steeds meer consumenten begrijpen het; geld lenen kost geld.

De door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verplicht gestelde waarschuwing is niet alleen bekend onder consumenten, zo blijkt uit onderzoek van deze zelfde instantie, maar ook wordt hij goed toegepast in reclames. Alleen op het internet ontbreekt de waarschuwing of voldoet de waarschuwing niet aan regels met betrekking tot bijvoorbeeld het formaat.

Het onderzoek van de AFM laat verder zien dat 65% van alle consumenten de zin spontaan kan opdreunen en iets meer dan 20% heeft weleens van de waarschuwing voor geld lenen gehoord. Bijna 85% van de ondervraagden geeft aan dat ze positief of zeer positief tegenover de waarschuwing staan en 95% snapt de symboliek achter het gebruikte symbool; een ketting aan het been van een persoon.

De uitkomsten van het onderzoek, gedaan onder 1038 consumenten zijn geen verrassing, eerdere onderzoeken van Lening & Geld Lenen in 2008 en 2009 lieten de positieve effecten en ontvangst van de waarschuwing "Let op, geld lenen kost geld" al zien; consumenten zijn behoedzamer geworden en nemen uitgebreider de tijd zich te oriënteren op een mogelijke lening.

Gepubliceerd op 29 december 2009 om 15:03 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren