Dure lening met klantenkaart

Alle grote winkelketens hebben ze en de gemiddelde Nederlandse vrouw heeft er meerdere in haar portemonnee zitten: De klantenkaart. Leuk voor aantrekkelijke kortingen, minder leuk om mee te kopen op krediet.

De klantenkaart; lust of last?
De klantenkaart; lust of last?

Die klantenkaarten zijn door winkels bedoelt om klanten aan zich te binden. Hoe vaak zien we niet de advertenties:  "nu voor kaarthouders 10% extra korting op...". Behalve aantrekkelijke kortingen is het bij een aantal winkelketens ook mogelijk om te kopen op krediet met diezelfde klantenkaart.

Slechts 30 procent van de bezitters van zo'n klantenkaart weet dat er flinke rente betaald moet worden over die aankopen. Slechts de helft van die groep is in staat dat rentepercentage juist in te schatten: 10 tot 15 procent rente is heel normaal.

Dit komt naar voren uit het onderzoek Wijzer in Geldzaken. “Kopen met een klantenkaart is een hele dure manier van lenen”, zegt woordvoerder Henriëtte Raap. "Winkelketens die klantenkaarten uitgeven, zouden wat haar betreft duidelijker moeten zijn over de rente die ze rekenen."

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat ongeveer 20% van de Nederlanders financieel ongezond leeft. Rekeningen worden niet op tijd betaald, schulden lopen op en aan het eind van hun salaris blijft er nog een stuk maand over. Het opvangen van financiële tegenvallers is helemaal lastig.

Gepubliceerd op 15 maart 2011 om 10:12 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren