Aantal consumenten met betalingsproblemen stijgt

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft een stijging gesignaleerd van het aantal consumenten met een betalingsachterstand. De BKR Kredietbarometer liet de afgelopen zes maanden een stijging zien van 7,2% in de eerste helft van 2011 naar 7,4% in 2012.

Krediet Barometer signaleert een lichte stijging van consumenten met betalingsachterstand
Krediet Barometer signaleert een lichte stijging van consumenten met betalingsachterstand

Het aantal consumenten met een betalingsachterstand is de afgelopen zes maanden licht gestegen tot bijna 656.000. Dat blijkt uit cijfers van de Krediet Barometer die het Bureau Krediet Registratie donderdag naar buiten bracht. Echter was de toename in de tweede helft van 2011 en stuk kleiner dan in de eerste helft, toen steeg het percentage van 6,6% naar 7,2%. Consumenten kunnen steeds vaker moeilijk aan hun betalingsverplichtingen voldoen.

Het BKR wijst er wel op dat niet alle betalingsachterstanden worden geregistreerd bij het bureau. Consumenten die achterlopen met het betalen van de huur, energienota of zorgpremie, staan bijvoorbeeld niet geregistreerd.

De crisis waar ons land in deze tijd in verkeert heeft invloed op allerlei sectoren. Zo stelt ook BKR-directeur Peter van den Bosch: ‘In andere sectoren, zoals zorgverzekeringen en incassobureaus, lopen de betalingsachterstanden flink op.’ Betalingsachterstanden kunnen volgens het BKR worden voorkomen door het registreren van deze betalingsachterstand. Zeker als men praat over verantwoorde kredietverlening is het essentieel dat er eerst naar de persoonlijk situatie wordt gekeken, aldus het BKR.

Gepubliceerd op 13 januari 2012 om 10:29 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren