Consument vaker bereid te lenen voor geplande aankoop

Nederlandse consumenten zijn vaker bereid geld te lenen voor een geplande aankoop, zoals een auto of wasmachine. Dat blijkt uit onderzoek door GfK in opdracht van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN).

Consument vaker bereid geld te lenen voor auto
Consument vaker bereid geld te lenen voor auto

Consumenten zijn ten opzichte van vorig jaar vaker bereid om een consumptief krediet af te sluiten voor bijvoorbeeld een auto, televisie of koelkast. Uit de VFN Financieringsbarometer blijkt dat 31 procent meer consumenten zich het komende jaar in de schulden steekt voor geplande aankopen. De koopbereidheid van consumenten is echter nog wel laag. Komend jaar verwacht men geen grote aankopen te doen in vergelijking met afgelopen jaar (-9%).

Naast de bereidheid een consumptief krediet af te sluiten voor voertuigen en huishoudelijke apparaten, is ook het leenbedrag hoger. Mede onder invloed van de btw-verlaging naar 6 procent zijn woningverbeteringen eveneens aantrekkelijker. Secretaris van de VFN Bert Reitsma geeft aan: “De afgelopen jaren is de verstrekking van Consumptief Krediet fors gedaald. Met de toenemende financieringsbereidheid van consumenten lijkt deze trend te stoppen.”

Over het geheel genomen zal volgens de VFN de consument echter minder besteden aan grote uitgaven. Voor meubels, keukens en vakantiereizen wil de consument zich dan ook liever niet in de schulden steken. Over het algemeen is de financieringsbereidheid van consumenten dus toegenomen, maar de koopbereidheid afgenomen.

Het geld lenen voor aankopen door de consument zou mogelijk een extra impuls geven aan de economie. “Bij herstel van consumentenvertrouwen, zal ook de aankoopbereid weer gaan toenemen. In combinatie met de financieringsbereidheid kunnen consumentenbestedingen dan versneld gaan stijgen”, aldus Reitsma. De uitkomsten van de Financieringsbarometer van de VFN zijn gebaseerd op ruim 2300 respondenten.

Gepubliceerd op 2 april 2013 om 15:49 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren