Betalingsachterstanden door nalatige administratie

Uit onderzoek van Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) blijkt dat ruim 14% van de consumenten het afgelopen jaar zware betalingsachterstanden heeft gehad. Grootste oorzaak is een nalatige administratie en gebrek aan motivatie.

Consumenten hebben zware betalingsachterstanden door rommelige administratie
Consumenten hebben zware betalingsachterstanden door rommelige administratie

Ruim 14% van de consumenten heeft zware betalingsachterstanden doordat zij nalatig zijn met hun administratie en te weinig motivatie hebben om deze te ordenen. Het Nibudonderzoek signaleert zware betalingsachterstanden bij het loonbeslag, het afsluiten van de energie of het te laat betalen van de huur of hypotheek. Vooral consumenten tussen de 25 en 44 jaar hebben die betalingsachterstanden.

In totaal hebben 2.000 personen de vragenlijst van het Nibud ingevuld. 42% van de consumenten geeft als hoofdoorzaak aan dat er een onverwachte uitgave kwam. Daarnaast had 39% te maken met een terugval van het inkomen en 28% wijt het aan een slechte administratie. “Ruim 40 procent van de Nederlanders met een rommelige administratie geeft aan dat het bijhouden van de administratie geen prioriteit heeft”, aldus het Nibud.

Naast de oorzaken van de betalingsachterstanden bekeek het Nibud gedragskenmerken, omgevingsfactoren en persoonskenmerken. Hieruit kwam naar voren dat financiële vaardigheden en kennis minder invloed hebben dan iemands houding. “Een langetermijnvisie hebben, verleidingen kunnen weerstaan en spaarbehoeftig zijn, verkleinen de kans op financiële problemen.” Tevens spelen de hoogte van het inkomen geen rol bij het risico op geldproblemen, echter vergroot het hebben van een uitkering het risico wel. Het hebben van kinderen heeft ook invloed, de aan- of afwezigheid van een partner speelt volgens het Nibud geen rol.

Gepubliceerd op 26 maart 2012 om 9:42 uur door de redactie.

Reageren