AFM: ‘opgepast met snel geld lenen’

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt consumenten die acute behoefte hebben aan geld voor flitskredieten. Vaak zitten er behoorlijk wat addertjes onder het gras. “Dit snelle geld is vaak duur geld”, zei hoofd integriteitstoezicht Marcus Wagemaker in het programma Kassa.

De AFM waarschuwt voor 'snel geld'
De AFM waarschuwt voor 'snel geld'

Consumenten moeten volgens de AFM goed opletten als ze overwegen een flitskrediet af te sluiten. Flitskredieten zijn leningen die korter dan drie maanden lopen, maar vaak erg duur zijn. Afgelopen twee jaar heeft de AFM de markt voor flitskredieten behoorlijk opgeschoond, toch zijn er nog een aantal aanbieders van deze kortlopende kredieten. In het televisieprogramma Kassa sprak Marcus Wagemaker over ‘duur geld’.

Aanbieders van flitskredieten hebben een vergunning van de AFM nodig. Daarnaast mogen zijn geen tarieven in rekening brengen die hoger zijn dan een maximale rente van 15 procent. Eerder werden al tal van consumenten gedupeerd door woekerrentes en beschikte aanbieders niet altijd over een vergunning. Reden te meer voor de AFM deze markt in de gaten te houden. Voornamelijk de groep consumenten die acute behoefte aan geld hebben zijn kwetsbaar.

De AFM adviseert consumenten daarom goed na te denken, voordat ze een lening aangaan. Het is belangrijk dat ze genoeg tijd nemen om een keuze te maken. De meest mensen zouden hier minimaal drie dagen de tijd voor nemen. Naast de oproep in het programma Kassa, biedt de financieel toezichthouder op haar website tips aan consumenten die een lening willen afsluiten.  Ook op Lening & Geld Lenen wordt hier aandacht aanbesteed. ‘De 10 gouden leen regels’ kunnen uitkomst bieden bij de keuze voor een lening.

In 2011 en 2012 deed de AFM onderzoek naar in totaal 17 aanbieders van flitskrediet. Daarvan overtraden 14 aanbieders de wet. Inmiddels zijn deze gestopt of hebben hun activiteiten aangepast. Ook negen andere partijen kregen een waarschuwing van de AFM en in vier gevallen bekijkt men welke maatregelen passend zijn. Het onderzoek voor 2012 loopt nog. In 2013 zijn ook drie nieuwe onderzoeken door de AFM gestart. Over het algemeen blijkt dat aanbieders vooral creatief zijn in het bedenken van nieuwe kredietvormen en kostenvergoedingen.

Gepubliceerd op 22 april 2013 om 12:59 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren