AFAB: Consumenten lenen verstandiger

Naar aanleiding van een onderzoek van AFAB blijkt dat consumenten minder geld lenen dan voorheen, het gemiddelde bedrag waarvoor een lening wordt afgesloten daalde in 2009 met meer dan 4,5%. Volgens AFAB lenen consumenten verstandiger, mede door toedoen van de nieuwe waarschuwing "Let op! Geld lenen kost geld".

Het onderzoek van AFAB laat zien dat consumenten in 2007 gemiddeld 22.039 euro leenden, in 2008 gemiddeld 23.328 euro en in 2009 een daling naar 22.258 euro. De campagne van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) met betrekking tot verstandig lenen lijkt hier debet aan, ook de verplichte waarschuwing "Let op! Geld lenen kost geld" zal een invloed hebben hierop.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat consumenten steeds vaker kiezen voor een persoonlijke lening, het voordeel voor de consument bij deze soort lening is dat er duidelijk is wat geld lenen gaat kosten en hoelang de looptijd van de lening is.

AFAB is in Nederland actief als bemiddelaar van leningen en is naar eigen zeggen marktleider in deze markt. Maasbert Schouten, bestuurder van AFAB, laat weten dat de filosofie van de AFM volledig aansluit bij de filosofie binnen AFAB; nooit meer geld lenen dan een persoonlijke situatie toelaat.

Gepubliceerd op 17 september 2009 om 13:34 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren