Consument moeite met aflossen lening

Volgens het Bureau Krediet Registratie (BKR) is het aantal consumenten met een betalingsachterstand op een lening toegenomen. Op dit moment zouden bijna 720.000 consumenten moeite hebben met het aflossen van hun lening. Belangrijkste oorzaak is volgens het bureau de economische crisis.

Meer consumenten moeite met tijdig aflossen van hun lening
Meer consumenten moeite met tijdig aflossen van hun lening

Het aantal consumenten dat moeite heeft met het aflossen van hun lening blijft toenemen. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse kredietbarometer van het BKR. Ten opzichte van vorig jaar juli zijn er 45.000 consumenten bijgekomen met een betalingsachterstand op een lening. In totaal hebben bijna 720.000 consumenten momenteel een betalingsachterstand van enkele maanden.  Dat is goed voor 8,3 procent van de 8,6 miljoen consumenten die bij het BKR zijn geregistreerd. Een opvallende stijging vergeleken met vorig jaar, toen stond het percentage nog op 7,7 procent.

BKR spreekt van een betalingsachterstand als er sprake is van een betaling die niet binnen vier maanden aaneengesloten is afbetaald. Daar waar het aantal consumenten met een betalingsachterstand toeneemt, nemen consumenten minder snel een nieuwe lening zo geeft BKR-directeur Peter van den Bosch aan.

Hoofdoorzaak van de betalingsachterstanden is volgens hem de economische crisis. “Aan de ene kant zien we dat consumenten minder snel een lening afsluiten. Aan de andere kant raakt de economische teruggang steeds meer mensen en kunnen zij moeilijker aan hun betalingsverplichtingen voldoen.”

Gepubliceerd op 22 juli 2013 om 8:15 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren